Είναι ένα δυο χρόνια τώρα, που η Ε.Ε. έχει «παραγγείλει» στους «δικούς της» στην Ελλάδα έναν διάλογο για την παιδεία. Πρώτα κάποιο ερωτηματολόγιο με κάτι ερωτήσεις σαν απαντήσεις ή σαν εντολές. Μετά ένα Κείμενο της Ε.Ε. «Σχολεία για τον 21ο αιώνα» με «διαταγές». Και πάει λέγοντας.
Η κεντρική ιδέα ήταν Μπολόνια, Λισσαβόνα, αποκέντρωση και … «Σε έναν ολοένα πιο σύνθετο κόσμο η δημιουργικότητα, η ικανότητα πλευρικής σκέψης, οι εγκάρσιες δεξιότητες και η προσαρμοστικότητα τείνουν να έχουν μεγαλύτερη αξία από συγκεκριμένους κορμούς γνώσης». (διαθεματικότητα).
Η κεντρική ιδέα ήταν Μπολόνια, Λισσαβόνα, αποκέντρωση και … «Σε έναν ολοένα πιο σύνθετο κόσμο η δημιουργικότητα, η ικανότητα πλευρικής σκέψης, οι εγκάρσιες δεξιότητες και η προσαρμοστικότητα τείνουν να έχουν μεγαλύτερη αξία από συγκεκριμένους κορμούς γνώσης». (διαθεματικότητα).
Για το θέμα της πρόσβασης στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, την «εντολή» την είχε περιγράψει καθαρά ο Στυλιανίδης όταν έλεγε (συνέντευξη στο Πρώτο Θέμα, την Κυριακή 18 Μάη 2008):
«Η γενικότερη ευρωπαϊκή τάση είναι να διευκολύνεται η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το φίλτρο να μεταφέρεται από το Λύκειο μέσα στο πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ και είναι βέβαιο ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει έξω από την πανευρωπαϊκή λογική … Απώτερος στόχος είναι να αυξηθούν οι εισακτέοι στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, αν είναι δυνατόν όλοι οι ενδιαφερόμενοι να εισάγονται και η περαιτέρω αξιολόγηση να γίνεται από αυτά».
Δηλαδή;
1. Το πώς γίνεται να «περνάνε όλοι», το έχει δείξει ο Αρσένης: Εντείνεις την πίεση στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Αυξάνεις τους ταξικούς φραγμούς. Έτσι μειώνεις τους μαθητές του Γενικού Λυκείου, στέλνεις το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών στον «Καιάδα» της τεχνικής εκπαίδευσης. Οπότε όσοι τα καταφέρουν να φτάσουν μπροστά στην πόρτα των ΑΕΙ-ΤΕΙ, είναι περίπου όσες και οι θέσεις. Αυτοί εδώ στην Ελλάδα, έχουν ήδη αρχίσει το ξεκαθάρισμα από νωρίς, με τις νέες μεθοδολογίες και τα νέα βιβλία που όπως λένε «δεν κάνουν για όλους».
2. Βάζεις όλους τους μαθητές σε προκαταρκτικό έτος και κάνεις το ξεκαθάρισμα μέσα. Όποιος γραφτεί π.χ. στην Ιατρική, δε σημαίνει ότι στο τέλος θα γίνει γιατρός. Μπορεί και να κοπεί εντελώς. Ή μπορεί να γίνει κτηνίατρος στην καλύτερη περίπτωση. Άσε που τα πτυχία που «θα» δίνουν τα Πανεπιστήμια που οραματίζονται είναι άλλου (νέου) παπά ευαγγέλιο (Μπολόνια).
3. Το πώς εξειδικεύεται αυτή η «πρόταση-παραγγελιά» θα το σχολιάσουμε πιο κάτω, αφού πρώτα δούμε τις … «προτάσεις».
Όταν λοιπόν η κυβέρνηση μίλησε για «διάλογο» και για «εξεταστικό», ξαφνικά βρέθηκαν όλοι, μα όλοι οι καλοί «Ευρωπαίοι» της Ελλάδας, σαν έτοιμοι από καιρό, με μια πρόταση για το εξεταστικό. Να μερικά παραδείγματα αυτής της πρότασης.
«Η γενικότερη ευρωπαϊκή τάση είναι να διευκολύνεται η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το φίλτρο να μεταφέρεται από το Λύκειο μέσα στο πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ και είναι βέβαιο ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει έξω από την πανευρωπαϊκή λογική … Απώτερος στόχος είναι να αυξηθούν οι εισακτέοι στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, αν είναι δυνατόν όλοι οι ενδιαφερόμενοι να εισάγονται και η περαιτέρω αξιολόγηση να γίνεται από αυτά».
Δηλαδή;
1. Το πώς γίνεται να «περνάνε όλοι», το έχει δείξει ο Αρσένης: Εντείνεις την πίεση στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Αυξάνεις τους ταξικούς φραγμούς. Έτσι μειώνεις τους μαθητές του Γενικού Λυκείου, στέλνεις το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών στον «Καιάδα» της τεχνικής εκπαίδευσης. Οπότε όσοι τα καταφέρουν να φτάσουν μπροστά στην πόρτα των ΑΕΙ-ΤΕΙ, είναι περίπου όσες και οι θέσεις. Αυτοί εδώ στην Ελλάδα, έχουν ήδη αρχίσει το ξεκαθάρισμα από νωρίς, με τις νέες μεθοδολογίες και τα νέα βιβλία που όπως λένε «δεν κάνουν για όλους».
2. Βάζεις όλους τους μαθητές σε προκαταρκτικό έτος και κάνεις το ξεκαθάρισμα μέσα. Όποιος γραφτεί π.χ. στην Ιατρική, δε σημαίνει ότι στο τέλος θα γίνει γιατρός. Μπορεί και να κοπεί εντελώς. Ή μπορεί να γίνει κτηνίατρος στην καλύτερη περίπτωση. Άσε που τα πτυχία που «θα» δίνουν τα Πανεπιστήμια που οραματίζονται είναι άλλου (νέου) παπά ευαγγέλιο (Μπολόνια).
3. Το πώς εξειδικεύεται αυτή η «πρόταση-παραγγελιά» θα το σχολιάσουμε πιο κάτω, αφού πρώτα δούμε τις … «προτάσεις».
Όταν λοιπόν η κυβέρνηση μίλησε για «διάλογο» και για «εξεταστικό», ξαφνικά βρέθηκαν όλοι, μα όλοι οι καλοί «Ευρωπαίοι» της Ελλάδας, σαν έτοιμοι από καιρό, με μια πρόταση για το εξεταστικό. Να μερικά παραδείγματα αυτής της πρότασης.
«Ο φοιτητής δε θα αγωνίζεται με το διπλανό του για μια θέση, αλλά θα αγωνίζεται για να φτάσει σε ένα ελάχιστο επίπεδο γνώσεων. Θα εισάγεται όχι σε Τμήμα, αλλά σε Σχολή, για να επιλέγει σε επόμενη φάση την επαγγελματική του κατεύθυνση», (Ομιλία του Γ. Παπανδρέου στη Βουλή).
«Το πρώτο έτος του πανεπιστημίου δεν είναι ειδικευμένο στο τμήμα το οποίο ακολουθεί σήμερα το πρώτο έτος ο φοιτητής, αλλά είναι σε ένα ευρύτερο γνωστικό πεδίο, σχολής ή και ευρύτερο… Να το πώς πρακτικά: Κάποιος θα μπαίνει .. κι έτσι μειώνεται και ο ανταγωνισμός και η τριβή και οι ταξικές διαφοροποιήσεις.. θα μπαίνει στην υγειονομική σχολή, στη σχολή υγείας και στο δεύτερο ή και στο τρίτο έτος θα μπορεί να ακολουθήσει, και ανάλογα με τις επιδόσεις στο πανεπιστήμιο, την ιατρική, την οδοντιατρική, την κτηνιατρική, ένα παραϊατρικό επάγγελμα κ.λπ.», (Ομιλία Αλ. Αλαβάνου στη Βουλή).
Ή και την έξοδο;
Παρόμοιες (δηλαδή ολόιδιες) προτάσεις έχει κάνει κι η ΟΛΜΕ, ο ΣΥΝ και διάφοροι «ακαδημαϊκοί» (Μπαμπινιώτης, Βερεμής, Μαρκάτος, κλπ).
Ψάξτε τις διαφορές τους απ΄ αυτό που τους παράγγειλε η Ε.Ε. και το κοινοποίησε ο Στυλιανίδης.
Ύστερα όταν λέμε εμείς ότι όλοι αυτοί όταν διατυπώνουν «προτάσεις» το μόνο που κάνουν είναι να μεταφράζουν τις οδηγίες, τις εντολές και τις παραγγελιές της ΕΕ, μας λένε «κακούς».
Πέρα όμως απ΄ το σχόλιο για τους παπαγάλους και τους μεταφραστές οδηγιών της ΕΕ, τι σημαίνει πρακτικά, για τον κόσμο, για τους γονείς και τους μαθητές, αυτή η πρόταση της «Ελεύθερης πρόσβασης».
Σημαίνει «Κατάργηση όλων των εξετάσεων»; Όχι. Αυτό δεν το λέει κανείς τους. Δεν προκύπτει από πουθενά σε καμμία πρόταση. Αντίθετα, όλες οι προτάσεις μεταφέρουν το βάρος της «κρίσης» μέσα στο λύκειο σ΄ όλη του τη διάρκεια ή στο πρώτο έτος της σχολής.
Σημαίνει «Κατάργηση του άγχους και των φροντιστηρίων»; Όχι. Απ΄ τη στιγμή που θα συνεχίσουν να υπάρχουν φιλοδοξίες των ανθρώπων για τα παιδιά τους και συγχρόνως ταξικές ανισότητες και αδικίες, που στις μέρες μας εντείνονται και μεταφέρονται μέσα στα σχολεία από ολοένα και μικρότερες τάξεις, δε θα σταματήσει ούτε το άγχος και άρα ούτε τα φροντιστήρια. Κι αυτά που ακούστηκαν και στη Βουλή (Αλαβάνος), ότι τα φροντιστήρια είναι Ελληνικό φαινόμενο, είναι τρίχες. Πέρσι έγινε στην Ελλάδα Ευρωπαϊκό συνέδριο ιδιοκτητών φροντιστηρίων, στο οποίο προσκλήθηκαν και πήγαν όλα τα κόμματα. Μόνο που ίσως π.χ. στη Γαλλία δεν τα λένε «φροντιστήρια», αλλά «προπαρασκευαστήρια».
Σημαίνει ότι θα μπαίνει «Όποιος θέλει, όπου θέλει»; Όχι. Ούτε αυτό το λένε στις προτάσεις τους. Μόνο στην προπαγάνδα τους τα «υπονοούν» χωρίς να το λένε όμως. Κι αν κάποιος το πιστεύει, ας σκεφτεί: Και τι θα γίνουν τότε όλες αυτές οι σχολές που δε τις θέλει κανένας κι οι μαθητές τις δηλώνουν μόνο και μόνο για να είναι σίγουροι ότι κάπου θα μπουν; Τι θα γίνει μ΄ όλες αυτές τις σχολές που η χρησιμότητά τους είναι για να παίρνουν αναβολή τα αγόρια και δεν φοιτά ποτέ σχεδόν κανείς; Και πού θα χωρέσουν όλοι οι φοιτητές που θα θέλουν όλοι τους τις περιζήτητες σχολές; Ας τα αφήσουν λοιπόν αυτά. Δεν πιστεύει κανείς ότι μέσα σε μια μέρα θα αλλάξουν οι συνθήκες και θα μπορούν να διευθετήσουν όλα αυτά. Άλλωστε, ακόμα κι αν είναι έτσι όπως λένε… «ελεύθερη πρόσβαση», κανένας τους δε μιλάει για «ελεύθερη» ή έστω «βέβαιη» ή έστω σκέτη «Έξοδο» απ΄ τα «ελεύθερα» ΑΕΙ.
- Σημαίνει όμως προώθηση των επιταγών της Ε.Ε. στο λύκειο και στην εισαγωγή στα ΑΕΙ.
- Σημαίνει αύξηση των ταξικών φραγμών.
- Σημαίνει ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό της εισαγωγής παιδιών των χαμηλών εισοδηματικών στρωμάτων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.
- Σημαίνει μεγαλύτερη στροφή προς την κατάρτιση και την φτηνή ευέλικτη εργατική δύναμη.
- Σημαίνει επικοινωνιακά τρυκ ώστε να μη συζητάμε για το σχολείο, για το περιεχόμενό του, για τις συνθήκες, αλλά να συζητάμε μόνο για το εξεταστικό. Λες και το πρόβλημα εντοπίζεται μόνο στις εξετάσεις. Ή λες και αν φτιάξουν ένα «καλό» εξεταστικό, χωρίς να αλλάξει το περιεχόμενο και ο προσανατολισμός του Γυμνασίου και του Λυκείου, μπορούν να διορθωθούν όλα.
Θα τα δούμε αναλυτικά κάποια μέρα. Άλλωστε απ΄ ό,τι φαίνεται η κουβέντα τώρα μόλις αρχίζει. Κι η αντίσταση το ίδιο.
...................................................................
* Ο Μάνος Δούκας είναι μαθηματικός, μέλος του Γεν. Συμβουλίου της ΑΔΕΔΥ, της Ελεγκτικής Επιτροπής ΟΛΜΕ και μέλος του Π.Α.ΜΕ Εκπαιδευτικών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου